• Maarten

4 uitgangspunten voor het succesvol spreiden van toeristen


Bezoekers spreiden om overlast door drukte te voorkomen


Toerisme is booming. Het goede nieuws: het gaat hartstikke goed en het aantal bezoekers groeit hard. Het slechte nieuws: dat gaat gepaard met overlast en bewoners zijn het zat. Jammer, want toerisme brengt ons ook veel. We moeten toeristen beter gaan spreiden, maar hoe? We delen graag de 4 uitgangspunten voor het spreiden van toeristen.


Het gaat hartstikke goed met het toerisme in Nederland, de bezoekersaantallen nemen al jaren toe. Er werken 800.000 mensen in de toerismebranche en er wordt maar lieft 87 miljard (!) euro per jaar mee verdiend. Ook voor de komende jaren ziet het er naar uit dat de bezoekersaantallen blijven stijgen. Goed nieuws, maar er is een schaduwkant.



Drukte bij de Zaanse Schans brengt overlast met zich mee voor bewoners


Spreiding nodig

De alsmaar groeiende bezoekersaantallen zorgen voor overlast, schade aan leefomgeving en overbelaste infrastructuur. Probleem is dat veel bezoekers zich concentreren op een beperkt aantal populaire plaatsen, zoals Amsterdam, De Zaanse Schans en de Keukenhof. Heel vervelend en daarom is men het er al een paar jaar over eens dat er wat moet veranderen. We moeten toeristen beter over ons land gaan spreiden, zodat overlast vermindert en meer bestemmingen profiteren. Goed idee, maar helaas merken ze in Amsterdam nog weinig effect van de campagnes die bezoekers naar andere streken moeten lokken. De stad blijft mateloos populair.


4 uitgangspunten

Hoe realiseren we de gewenste spreiding dan wel? We delen graag onze inzichten die we hebben opgedaan bij het spreiden van weggebruikers en bezoekers van evenementen en pretparken. We hebben geleerd dat vier uitgangspunten essentieel zijn om bezoekers succesvol te spreiden en te voorkomen dat er teveel mensen tegelijkertijd op dezelfde plek zijn. De vier uitgangspunten zijn: verbinden, verleiden, ontzorgen en belonen.



Het Rijksmuseum is ongekend populair, maar er zijn ook genoeg andere musea om Hollandse Meesters te bewonderen


Verbinden

Om het bezoek van een toerist te kunnen beïnvloeden moet je eerst contact hebben. Spreiden begint daarom met verbinden, in contact komen met grote groepen toeristen en inzicht krijgen in hun plannen, wensen en verwachtingen, zodat daar beter op ingespeeld kan worden. Dat kan natuurlijk niet handmatig, maar dit vraagt om digitalisering. Gelukkig plannen de meeste toeristen hun bezoek al via websites en apps.


Verleiden

Als de wensen en plannen van bezoekers bekend zijn, ontstaat inzicht in waar het wanneer druk wordt. Hier kan proactief op ingespeeld worden, door bezoekers te verleiden op een ander moment te komen als het té druk is. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van dalmomenten. Als een populaire bestemming echt vol is, worden bezoekers verleid een gelijkwaardige alternatieve bestemming in de buurt te bezoeken. De Hollandse Meesters zijn bijvoorbeeld niet alleen in het Rijksmuseum te zien, maar ook in De Hermitage of het Frans Halsmuseum. Om toeristen te verleiden, moeten alternatieven echt goed aansluiten bij de verwachtingen van de bezoeker. Indien goed uitgevoerd zal de toerist blij zijn met het alternatief en wordt een potentiële teleurstelling omgebogen in een tevreden bezoeker.


Ontzorgen

Veel mensen ervaren stress tijdens hun vakantie. Ze spreken de taal niet goed, zijn onbekend met waar ze naartoe moeten en hoe ze daar komen. Als het even anders loopt dan verwacht, bijvoorbeeld omdat een gewenste attractie vol is, slaat de paniek toe. Herkenbaar? Dat ervaren toeristen in ons land ook. Toeristen laten zich daarom graag adviseren en leiden en daar ligt een kans om bezoekers te spreiden. Door toeristen te helpen bij het plannen van hun bezoek en hen te begeleiden gedurende hun verblijf, ontstaat de mogelijkheid hen te ontzorgen en tegelijkertijd effectief te spreiden. Via apps en websites geven toeristen hun wensen op, betalen hun tickets en alles is geregeld inclusief vervoer. Ze hoeven niet zelf te puzzelen en als een highlight vol is, wordt een volwaardig alternatief geboden om teleurstelling te voorkomen. Een red carpet treatment die zorgt dat minder toeristen op de bonnefooi op pad gaan.



Iedereen profiteert van een betere spreiding van toeristen.


Belonen

Last but not least: flexibiliteit en goed gedrag moeten beloond worden. Als bezoekers bereid zijn zich te laten leiden, flexibel zijn in hun bezoektijden en openstaan voor alternatieven, dan helpt een beloning om dat gewenste gedrag te stimuleren. Bij belonen denkt men vaak aan korting, maar dat hoeft niet per se. Een beloning kan zijn dat een bezoeker zijn toegang verdient bij een zeer populaire highlight, door eerst een aantal alternatieve bestemmingen buiten het centrum bezocht te hebben. Een beloning kan zijn dat de bezoeker bij een volgend bezoek voorrang krijgt bij het boeken van highlights. Zo kunnen hoogwaardige bezoekers zelfs verleid worden tot een herhaalbezoek.


Slimme digitalisering

Wij denken dat spreiding heel goed mogelijk is, zolang we niet de illusie hebben dat de backpacker die komt voor Amsterdam ineens naar Zutphen gaat. Maar die backpacker is op een meer lokaal niveau wel te verleiden zich te laten spreiden, als er maar gelijkwaardige alternatieven worden geboden en er een duidelijk voordeel is. Het vergt wat uitzoekwerk, maar voor de meeste overbelaste highlights zijn er hele leuke alternatieven. Door die te integreren in slimme digitale hulpmiddelen die werken volgens de vier uitgangspunten, is spreiding goed te realiseren en wordt toerisme weer leuk voor iedereen.


Ontdek hoe wij ook u kunnen helpen met het spreiden van bezoekers met slimme digitalisering.

Vond u dit interessant? 

Abonneer u op onze blog en ontvang relevante artikelen

eenvoudig via e-mail. Mis het niet.

The Driving Force
J.N. Wagenaarweg 6
1422 AK Uithoorn
 
KvK: 30143249
BTW: NL809332723B01
  • Onze Twitter pagina!
  • Onze LinkedIn pagina!
  • Onze Facebook pagina!