• Maarten

Groeiend toerisme. Probleem of kans?



Het groeiende toerisme is vaak negatief in het nieuws. Begrijpelijk, want massatoerisme zorgt voor overbelaste infrastructuur, overlast en milieuschade. Ook in het item van NOS op 3 van 21 oktober wordt opgeroepen tot meer overheidsbeleid. Wij geloven meer in samenwerking en praktische oplossingen, voor het in balans brengen van toerisme en leefbaarheid.


NOS op 3 publiceerde op 21 oktober een item over groeiend toerisme in Nederland met enkele interessante feiten. Zo gaat het aantal toeristen in ons land naar verwachting verdubbelen, werken er maar liefst 800.000 mensen in toerisme en wordt er 87 miljard euro (!) mee verdiend.



Negatieve teneur

Helaas heeft ook dit filmpje een wat negatieve teneur, waardoor toerisme wordt neergezet als iets vervelends. We zien vooral overlast en de dreiging dat het allemaal nog veel erger gaat worden. Het rapport Waardevol Toerisme van de Rli wordt ‘alarmerend’ genoemd. Inderdaad gaat het rapport over de effecten op de leefbaarheid, maar het bevat ook aanbevelingen hoe we toerisme en leefbaarheid weer in balans kunnen brengen. Aanbevelingen waar wij concreet mee aan de slag zijn.


De positieve kant van toerisme

In het filmpje mist de positieve kant van toerisme: alle musea die nu wél hun begroting sluitend krijgen, die 800.000 banen en enthousiaste bezoekers die genieten van ons mooie land. Overlast voor bewoners is vervelend en daar moeten we zeker wat aan doen. Maar laten we geen hetze tegen toeristen beginnen, zoals in Venetië gebeurt.




Meer overheid?

Hoe zorgen we dan wel voor balans tussen toerisme en leefbaarheid? Betere spreiding van toeristen is de oplossing, maar dat lukt nog niet erg. Moet de overheid de regie nemen en met meer beleid komen, zoals voorgesteld in het filmpje? Wij denken dat door intensiever en slimmer samen te werken, de toerismesector zelf meer spreiding kan realiseren. De rol van de overheid zou hierbij faciliterend moeten zijn, door de juiste voorwaarden te scheppen en goede initiatieven te steunen.


Lokale spreiding

Hoe werkt dat dan, spreiden door slim samen te werken? In het filmpje zijn marketingcampagnes te zien die toeristen naar regio’s moeten verleiden die extra bezoekers willen. Dat werkt misschien voor (herhaal)bezoekers uit onze buurlanden, maar veel toeristen willen gewoon naar Amsterdam.

Lokale Is spreiding dan niet mogelijk? Zeker wel, zolang er passende en lokale alternatieven worden aangeboden die de toerist ontzorgen. Een toerist die vier dagen in Amsterdam is, gaat niet naar Arnhem, maar hij is misschien wel bereid naar het Holocaust-museum te gaan als het Anne Frank-huis vol is. Lokale spreiding die overlast vermindert en zorgt dat meer bestemmingen profiteren.


Slimmer samenwerken

Oké, maar hoe krijg je de toerist van het Anne Frank-huis naar het Holocaust-museum? Om te beginnen moet via online kanalen contact gezocht worden met bezoekers om inzicht te krijgen in hun bezoekwensen. Vervolgens moeten highlights en alternatieve bestemmingen slim met elkaar samenwerken, om de wensen van bezoekers waar te maken. Bijvoorbeeld door data over beschikbaarheid uit te wisselen en bezoekers naar elkaar door te verwijzen als men vol zit.

Zo worden bezoekers gespreid en teleurstellingen voorkomen.



Bezoekers verleiden naar alternatieve bestemmingen


Inzetten van digitalisering

Dat lijkt misschien ingewikkeld, maar met slimme digitalisering is het goed te realiseren. Bijna alle musea en attracties hebben al data. Waar het aan ontbreekt is een online broker die bezoekers, highlights en bestemmingen met elkaar verbindt en de data gebruikt om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Benieuwd hoe wij u hierbij kunnen helpen?


Benutten van dalmomenten

Met de juiste digitalisering is er dus veel winst te behalen. Juist op plaatsen waar het al erg druk is, zoals Amsterdam. Denk aan het benutten van dalmomenten, want zelfs highlights hebben te maken met tijden waarop het minder druk is. Wat nou als een slimme oplossing weet wanneer dat is en zorgt dat bezoekers dan komen in plaats van op de piektijden? Wanneer het helemaal vol is, worden bezoekers juist naar alternatieve bestemmingen gebracht. Een realistischer model dan bezoekers proberen weg te houden uit ons mooie Amsterdam.


Trots zijn op ons land

Kortom: laten we trots zijn dat ons land hoog op de bezoeklijstjes staat. Dat hoeft geen probleem te zijn, als we het slimmer aanpakken en grip krijgen op bezoekers. Dan profiteren we allemaal en is groeiend toerisme een kans.

Vond u dit interessant? 

Abonneer u op onze blog en ontvang relevante artikelen

eenvoudig via e-mail. Mis het niet.

The Driving Force
J.N. Wagenaarweg 6
1422 AK Uithoorn
 
KvK: 30143249
BTW: NL809332723B01
  • Onze Twitter pagina!
  • Onze LinkedIn pagina!
  • Onze Facebook pagina!