• Maarten

Nederland Lonely Planet Top Country. Een vloek of een zegen?




Reisgids Lonely Planet publiceert elk jaar Best in Travel, met een overzicht van de beste landen, steden en regio’s om te bezoeken. In de 2020 editie van Best in Travel staat Nederland op de 7e plaats als Top Country, met een speciale vermelding voor het levendige Amsterdam. Mooi, maar er komen al zoveel toeristen naar Nederland en met name Amsterdam. Moeten we blij zijn met die top 10-notering, of hadden we het liever niet gehad?


Nederland is niet toevallig in de top 10 terecht gekomen. Lonely Planet benoemt een aantal redenen om juist volgend jaar naar Nederland te komen: 75 jaar bevrijding en het Eurovisie Songfestival in Rotterdam. Het levendige Amsterdam verdient altijd een bezoek, volgens Lonely Planet, maar ook de Waddeneilanden en de Veluwe worden genoemd als alternatieve bestemmingen.


Nederland is al druk

April en mei zijn de beste maanden om Nederland te bezoeken, omdat je dan kunt genieten van Koningsdag, Bevrijdingsdag en het Songfestival. Een periode dat het in ons land al druk is, omdat ook de Keukenhof dan veel toeristen trekt. Sowieso zijn er al veel toeristen in Nederland en met name Amsterdam lijkt onder de voet gelopen te worden door de grote hoeveelheid bezoekers. Volgens de verwachtingen zullen de bezoekersaantallen de komende jaren alleen maar stijgen en nou wordt Nederland ook nog aanbevolen door Lonely Planet, dus moeten we daar wel blij mee zijn?


Mooi compliment

Dat Nederland in de top-10 terecht is gekomen is een mooi compliment. Het betekent we er goed in zijn geslaagd ons land aantrekkelijk te maken voor toeristen. We hebben mooi cultureel en historisch erfgoed, bruisende steden en prachtige natuur. En ook onze faciliteiten, infrastructuur en horeca zijn van hoog niveau. Tenslotte hebben we ons land goed weten te vermarkten in de rest van de wereld. En met resultaat: de bezoekersaantallen stijgen al jaren, we verdienen er 87 miljard euro per jaar mee en er werken 800.000 mensen in de toerismesector. De Top Country-vermelding van Lonely Planet is een bekroning op het harde werk dat door veel mensen dagelijks wordt verzet.





Schaduwzijde toerisme

Zoals bij veel succesverhalen is er echter ook een schaduwzijde. Op de populaire hot spots in ons land gaat het massatoerisme ten koste van de leefbaarheid. Toerisme veroorzaakt overlast voor bewoners, infrastructuur raakt overlast en er ontstaat schade aan het milieu in bijvoorbeeld natuurgebieden. Bewoners van Amsterdam zullen waarschijnlijk minder blij zijn met de top-10 notering van Nederland in Best in Travel, maar is dat eigenlijk wel terecht?


Toeristen beter spreiden

Het beeld is dat er meer toeristen zijn dan onze highlights zoaals Amsterdam aankunnen. Maar klopt dat wel? Wij denken niet dat er teveel toeristen zijn, maar dat ze teveel tegelijkertijd op dezelfde plaatsen zijn. Omdat ze allemaal dezelfde bucketlist hebben en dezelfde selfiespots bezoeken. Toeristen moeten beter gespreid worden, zodat ze niet op drukke tijden komen en niet alleen dezelfde highlights bezoeken.



Grip krijgen op toerisme. Toeristen verleiden de rijen te verlaten


Ruimte voor verbetering

Er wordt al aan spreiding van toeristen gedaan, maar er is ruimte voor verbetering. Het lukt niet een toerist die vier dagen Amsterdam bezoekt, naar de Veluwe te lokken. Maar op meer lokaal niveau is er voldoende ruimte om te spreiden en zo overlast te verminderen. Populaire musea hebben ook daltijden, waarop het helemaal niet zo druk is. Voor veel highlights zijn leuke alternatieve bestemmingen, waar bezoekers een soortgelijke beleving kunnen ervaren, maar dan zonder de drukte. Buiten het centrum zijn nog genoeg leuke gebieden waar het niet zo druk is en waar de ondernemers graag extra toeristen ontvangen.


Er is nog ruimte

Wij spraken een horecaondernemer in het Plantagegebied, naast het centrum van Amsterdam, die veel omzet uit studenten haalt. Omdat in de zomer de universiteiten gesloten zijn,sluit hij zijn zaak enkele weken wegens gebrek aan klandizie. Terwijl het Plantagegebied bij uitstek geschikt is om te vertoeven tijdens de warme maanden, met veel groene locaties zoals de Hortus Botanicus, Artis en meerdere grote parken. Dus waarom niet toeristen naar deze wijk lokken als de studenten met vakantie zijn?





Slimme digitalisering

Wij denken dat er nog veel kansen liggen voor het spreiden van toeristen. Als er gebruik gemaakt wordt van lokale kennis, toeristen ook echt leuke en volwaardige alternatieven geboden wordt en er optimaal gebruik gemaakt wordt van de capaciteit van highlights. Wij geloven dat digitalisering kan helpen bij het begeleiden van toeristen zodat zij een fantastisch verblijf hebben en tegelijkertijd bezoekers gespreid worden voor minder overlast. Benieuwd hoe wij dat doen?


Uitdaging

Is het dan een vloek, dat Nederland Top Country in Best in Travel van Lonely Planet? Wij denken van niet. Toerisme brengt ons land ook veel banen en welvaart en een dergelijke verkiezing is een mooi compliment. Bovendien zijn er nog genoeg gebieden, bestemmingen en ondernemers die graag extra bezoekers ontvangen. De uitdaging zit hem in het grip krijgen op de bezoekers, zodat ze zich niet allemaal tegelijk op dezelfde plekken begeven. Een slimme aanpak en de juiste digitalisering helpt daarbij.

Vond u dit interessant? 

Abonneer u op onze blog en ontvang relevante artikelen

eenvoudig via e-mail. Mis het niet.

The Driving Force
J.N. Wagenaarweg 6
1422 AK Uithoorn
 
KvK: 30143249
BTW: NL809332723B01
  • Onze Twitter pagina!
  • Onze LinkedIn pagina!
  • Onze Facebook pagina!